Huisreglement
Aanmelden
Bij aanmelding wordt er gevraagd naar uw NAW gegevens, BSN nummer, identiteitsbewijs, uw verzekering en (indien van toepassing) de verwijsbrief. Daar er meerdere specialisaties zijn in onze praktijk is het van belang dat u aangeeft om wat voor een klacht het gaat, zodat u bij de juiste (gespecialiseerde) fysiotherapeut terechtkomt.
Directe toegang fysiotherapie
Vanaf 2006 is de fysiotherapeut direct toegankelijk voor een screening en aanvullend beleid. Dit betekent dat een verwijzing van een huisarts of specialist niet altijd noodzakelijk is. Om in aanmerking te komen voor een chronische machtiging is wel een verwijzing nodig. Uw therapeut zal u hierover informeren.
Uw eerste afspraak
We proberen in 30 minuten uw klacht goed in kaart te brengen door middel van een intake-gesprek. Aan de hand hiervan doen wij een onderzoek. Op basis van het onderzoek wordt een behandelplan opgesteld en deze zal met u besproken worden. Tijdens uw eerste bezoek proberen wij ook altijd de behandeling te starten, maar dit is niet altijd mogelijk. Bij de tweede afspraak zal meteen gestart worden met de behandeling van uw klacht.
Afmelden
Indien een afspraak om welke reden dan ook niet door kan gaan, dient dit 24 uur voor de afgesproken behandeling gemeld te worden. Wanneer dit niet gebeurt zijn wij genoodzaakt om een verzuimtarief bij u in rekening te brengen. In overleg met het secretariaat of uw behandelend fysiotherapeut kan bij ziekte of onvoorziene omstandigheden van deze regel worden afgeweken.
Kwaliteit
De fysiotherapeuten die werkzaam zijn binnen onze praktijk staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister van het KNGF.
Privacy in de praktijk
De praktijk beschikt over afgesloten behandelruimten waardoor uw privacy is gewaarborgd.
Waarneming
Om er voor te zorgen dat uw behandelproces niet wordt verstoord nemen collega's binnen de praktijk voor elkaar waar tijdens vakantie, studie- of ziekteverzuim. Wanneer door omstandigheden een fysiotherapeut voor langere tijd afwezig is wordt mogelijk een fysiotherapeut van buiten de praktijk gevraagd uw behandeling over te nemen.
Hygiëne
U hoeft voor uw behandeling geen handdoeken mee te nemen. Wij zorgen hiervoor. Daarnaast krijgt u een eigen laken met uw naam. Wij zorgen ervoor dat deze gewassen worden.
Klachten
Indien u niet tevreden bent of een klacht heeft over de bejegening door of behandeling van uw fysiotherapeut of een van de andere personeelsleden, kunt u dit melden aan uw fysiotherapeut of een van de maatschapsleden. Uw klacht zal worden behandeld conform de richtlijnen van het KNGF. U vindt hierover informatie in het folderrek in de wachtruimte van onze praktijk.
Verzekering
Uw behandelingen worden geheel of gedeeltelijk vergoed vanuit uw aanvullende verzekering. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor deze vergoeding. Wij hebben geen inzicht in behandelingen die buiten deze praktijk gegeven zijn. Voor vragen of uitleg kunt u onze secretaresse en/of uw behandelend fysiotherapeut raadplegen.
Eigendommen
De praktijk is niet verantwoordelijk voor uw eigendommen.
Privacyreglement
- Uw fysiotherapeut houdt, om uw behandeling zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, een registratie bij van uw medische en administratieve gegevens. Op de registratie is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. Uiteraard gaat uw fysiotherapeut zorgvuldig met uw gegevens om. Daarom is, naast de bovengenoemde wet, een aantal regels vastgelegd in een privacy reglement.
- Behalve de fysiotherapeut die u behandelt hebben ook waarnemers, andere therapeuten in de praktijk, eventuele stagiaires en administratieve krachten toegang tot uw gegevens.
- U heeft het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien.
- Alleen gegevens die te maken hebben met de behandeling worden in het medisch dossier opgeslagen.
- Wanneer het voor het onderzoek van belang is dat gegevens wel tot u persoonlijk herleidbaar zijn, zullen deze pas worden verstrekt wanneer u daarvoor toestemming heeft verleend.
- Gegevens van patiënten worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie, tenzij toestemming verleend. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.
- Nadat de patiënt behandeld is, worden de gegevens zodanig gearchiveerd dat alleen de hierboven genoemde beperkte groep mensen deze gegevens in kan zien.
- Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens om gaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.